mammanibyn.blogg.se

Att få ihop vardagen med barn, man, hem, arbete och allt annat som hör vardagen till. Bland annat hur man kan köpa, laga och äta ekologisk, nyttig och närproducerad mat. Mitt i allt ska också träningen få plats och man ska bli fit inför sommaren, jag kanske inte hinner allt men jag gör så gott jag kan!

Blåbärsplock, äppelplock och äppelpaj 😋

Publicerad 2015-09-26 22:19:02 i Allmänt,

Idag åt vi en god mysig frukost tillsammans hela familjen och sen packade vi in oss i bilen och styrde ut mot min pappa för lingonplock i skogen vid hans nya hus. Men innan vi begav oss mot skogen lånade vi pappas grill och grillade några korv med bröd för att få lite mer energi, speciellt för barnen så dom orkar gå i lite mer än 5 minuter 😉 
Men skogen bjöd på typ 30 lingon men däremot lite mer än 1 liter blåbär så skjuts in i frysen med både blåbär och lingon till framtida behov! Jag och Embla åkte efter skogspromenaden ut till min mormor och plockade äpplen hos hennes granne som hade massa fina som han inte skulle ha, vilken tur för mig liksom 😃 så plockade några kilon och drog hem, rörde ihop en äppelpaj med hemmagjord vaniljsås som vi bjöd barnens farmor och "farfar" på, mums kan jag lova!! 😋 men imorgon eller på måndag måste det kokas äppelmos på resten som är kvar, för det är en hel del äpplen kvar i påsen i köket. Det känns verkligen så bra att baka, sylta, safta på saker som man har plockat själv och som dessutom är helt gratis, barnen får se också att man kan plocka frukter/bär ute i naturen som är nyttiga, goda och just GRATIS! Barnen åt så mycket blåbär så dom var blåa runt hela munnen och på alla kläder och kommer väl inte kunna bajsa på typ 1 vecka men dom var nöjda, mätta och glada och vi andra likaså 😃 efter att ha ätit så mycket äppelpaj så orkade vi faktiskt ingen middag så jag tror att alla kommer äta sjukt mycket frukost imorgon då magarna nog kommer börja kurra ganska mycket under natten, hoppas de små vill äta frukost efter klockan 06.00 iallafall! 
Men nu ska jag krypa ner i sängen så ögonen börja bomma igen för idag, puss och kram ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela