mammanibyn.blogg.se

Att fÄ ihop vardagen med barn, man, hem, arbete och allt annat som hör vardagen till. Bland annat hur man kan köpa, laga och Àta ekologisk, nyttig och nÀrproducerad mat. Mitt i allt ska ocksÄ trÀningen fÄ plats och man ska bli fit inför sommaren, jag kanske inte hinner allt men jag gör sÄ gott jag kan!

Dagens lunch och middag 😃

Publicerad 2015-09-15 19:41:56 i AllmÀnt,



Till lunch idag blev det linssoppa för min del â˜ș hĂ€r Ă€r receptet för 10 portioner:

500gr röda linser
2 rödlökar 
2 msk olivolja 
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad oregano
3 tsk riven fÀrsk ingefÀra
12 dl vatten
2 st hönsbuljongtÀrningar
1/2 tsk havssalt 
1 tsk cayennepeppar 

VĂ€rm upp olivolja i en kastrull. LĂ€gg i hackad lök och vitlök och frĂ€s under omrörning till de har mjuknat ca 3 minuter. 
Rör i timjan, ingefĂ€ra och oregano. TillsĂ€tt linser och rör om ordentligt. 
HĂ€ll i tomater, vatten och buljong samt krydda med salt och peppar. 
SÀtt pÄ locket och koka upp, lÄt puttra ca 20-25 minuter tills linserna Àr mjuka.
Önskas tunnare konsistens tillsĂ€tt mer vatten och vill du ha en slĂ€t soppa Ă€r det bara att mixa med stacmixern tills soppan Ă€r helt slĂ€t.
Servera soppan i hĂ€rliga höstliga soppskĂ„lar 😋


Den hĂ€r rĂ€tten behövs inget recept pĂ„ för den Ă€r sĂ„ simpel man ack sĂ„ god 😍

Ha en trevlig kvĂ€ll dĂ€rute i höstmörkret! 
Puss och kram ❀

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela